сряда, 22 март 2017 г.

Хляб от лимец с мед



Напоследък доста се заговори за вредата от маята.Аз  все още не съм взела страна и не съм готова да я изключа от менюто ни ,но се огледах за алтернативни методи за правене на хляб.Така стигнах до този и реших да го споделя с вас. Този хляб се приготвя изключително лесно, но отнема време.Затова пък може да се направи по- голямо количество и да се реши проблемът за цялата седмица.


2 кг. брашно от лимец
2 ч.л. мед
1 ч. л. сол или на вкус
2 ч.ч. вода за първите втасвания

около 2  и 1/2 ч.ч вода за последното премесване (количеството е приблизително ,може да поеме повече или по- малко вода)


1 стъпка: 
1 ч.ч. брашно
1 ч.ч. вода
1 ч.л. мед
Загряваме водата до 50 градуса (ако нямаме термометър проверяваме като слагаме малкото пръстче във водата и трябва да можеш да издържиш 2-3 секунди )
В по-голям съд глинен или стъклен (аз използвам тенджера от йенаглас), слагаме брашното.
Разбиваме меда в топлата вода и го прибавяме към брашното.Разбъркваме добре и похлупваме
(аз оставам малка пролука за да влиза въздух).Оставяме на топло за 12 часа.


2 стъпка:
Към сместа прибавяме 1 ч.ч брашно и 1 ч.ч. вода загрята до 50 градуса в която сме разбъркали 1 ч.л. мед.Отново оставяме на топло за 12 часа.

3 стъпка:
Към сместа добавяме и останалото брашно, солта и топла вода колкото да се получи меко тесто.Разбърква се с вилица, докато се поеме брашното добре. Не е необходимо да се меси.Тестото е меко и лепкаво.
Тавата, в която ще се пече хляба, се намазва с олио и се поръсва с брашно.Тестото се прехвърля в нея, покрива се и се оставя на топло за 12 часа.

4 стъпка:
Фурната се загрява на 190 градуса и хлябът се изпича за около 1 час или час и 10 минути.

Ето как може да разпределите стъпките във времето:

Ден 1-ви, вечер - стъпка 1
Ден 2-ри, сутрин - стъпка 2
Ден 2-ри, вечер - стъпка 3
Ден 3-ти, сутрин - стъпка 4

Вариант 2:
Ден 1-ви, сутрин - стъпка 1
Ден 1-ви, вечер - стъпка 2
Ден 2-ри, сутрин - стъпка 3
Ден 2-ри, вечер -стъпка 4

Хлябът е по-плътен и малко по- влажен, но с приятен вкус.Ето как изглежда и разрязан.


Първия път опитах с по-малко количество брашно , като честно казано при 3 стъпка сложих брашно и вода на око,докато се получи меко лепнещо тесто.Беше доста по студено и хляба не се надигна толкова.Но въпреки това ни хареса.Мъжът ми каза,направо да правя цялата доза.На снимките ви показвам втория си опит. Времето беше доста по- топло и хлябът се надигна доста.Но не бях съобразила солта, така че сега си го хапваме безсолен :)
Като свърша брашното от лимец мисля да пробвам рецептата с други пълнозърнести брашна.

Рецептата видях тук

4 коментара:

  1. Нати,
    чудесен хляб се е получил.И аз преди години правих различни опити за приготвяне на домашен хляб без набухвател - с квас, с мая от нахут , със сода, без никакви набухватели.Накрая стигвах до суровият хляб от кълнове.Той засища добре, много лесно се прави и е наистина вкусен когато привикне човек да го употребява.Днес вече много рядко правя хляб за семейството.Но хората, които ползват хляб е добре да приготвят хлябове с квас, с мая от нахут, с мая от хмел, със сода.Всички тези начини са по - добри от хляб с мая.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели,още прохождам в тези рецепти и суров хляб все още ми се вижда като виж пилотаж :) ,а и се страхувам ,че може да ме изгонят от вкъщи моите мъже :)
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  2. Нати, представям си как ухае. Прекрасен е. Ускихнаат ден!

    ОтговорИзтриване